December a visszatekintő számvetés hónapja.
Ilyenkor merülök el az emlékek tengerében, s ilyenkor gondolom át, hogy mit végeztem és mit rontottam az elmúlt esztendőben.
Idén azonban messzebbre is visszatekintek, hogy átadjam a szüleimtől kapott ismereteimet másoknak, s visszaemlékezzek azon hagyományokra, amiket még gyermekkoromban tanultam.
Ilyenkor merülök el az emlékek tengerében, s ilyenkor gondolom át, hogy mit végeztem és mit rontottam az elmúlt esztendőben.
Idén azonban messzebbre is visszatekintek, hogy átadjam a szüleimtől kapott ismereteimet másoknak, s visszaemlékezzek azon hagyományokra, amiket még gyermekkoromban tanultam.
Amint az valószínűleg mindenki számára közismert:
december 21.-ről 22.-re, virradóra születik újjá a fény, s kezd növekedni a nappal
és fogyni az éjszaka. Ezen az estén - mesélte el sokszor az édesanyám -, őseink
tiszta tüzet gyújtottak, s a hiteles vagy a táltos meghívta a négy égtáj
szellemét. Turult (kerecsent) röptettek azért, hogy segítse a Nap útját minél
magasabbra. A napot dobolva és énekkel hívták, csalogatták vissza, s
virrasztottak a tiszta tűznél a napfelkeltéig. Tudták, hogy most indul a
világosság növekedése, s rövidesen eljön a tavasz, de ehhez nekik is hozzá kell
járulniuk. Őseink nem voltak pogányok, csak nem Jahvét hitték, hanem a teremtő
Jóistent.
Ismerték az esztendő két legfontosabb kezdőpontját. A
fényünnepet, azaz „kerecsenyt” (Jézus születése napját) és a tavaszvégi
újjászületést vagy feltámadást, amely a húsvét ünnepe. Tudták, hogy húsvétkor
születik újjá minden esztendőben - jézusi áldozat révén - a határ. Akkor lesz
valóságossá a teremtés, a csírázó mag csodája.
Ám a csoda, a Kerecseny vagy Karácsony ünnepén kezdődik el a sötétség feletti
győzelemmel.
Amióta az eszemet tudom, karácsonykor mindig bekopogtatott
hozzám a gyermeki boldogság és az öröm. Számomra, azóta is ez a nap az
otthon melegének a kifakíthatatlan emléke. Minden
alkalommal megérkeztek a kifordított kucsmás betlehemesek, hozták magukkal az
istálló kicsinyített változatát a Kis Jézussal, vagy a templom alakú
betlehemet, ahol a Szent Családon kívül még kicsi állatok is voltak. A pásztor
öltözetű szereplők botjaikkal nagyokat koppintva énekelték és játszották el, az
ősi misztériumjátékot. A templomot kicsi angyalkának öltözött két gyermek hozta,
s a pásztornak öltözöttek pedig, egy jó nagy bajuszt „föstöttek” maguknak a
szájuk fölé korommal. A tréfás párbeszédek között szólt az ének, majd a bibliai
születéstörténet után jöttek a jókívánságok. Édesanyám meleg innivalót, s
kalácsot adott nekik, de néhány forintot is nyomott a markomba, hogy óvatosan
csúsztassam a zsebükbe. A gonoszt mindig sikerült nekik elűzniük a házunktól.
De az öreg Vecsernyés bácsit – aki a lovaink szerszámait javítgatta – nekem
sikerült „elűzni” egy alkalommal. Szegény öreg egyedül élt és valahogy mindig
karácsony napjának kora estéjére készült el, egy-egy megjavított darabbal.
Talán éppen egy istrángot vagy egy gyeplőt hozott vissza abban az esztendőben -
amikor már nagyon várva a Jézuska érkezését -, én nyitottam neki ajtót.
Lehettem vagy hét esztendős akkor. Nem is tudom, hogyan tehettem, de
megköszöntem, átvettem és letettem a kapu mellett a szépen összehajtott
lószerszámot. Udvariasan elköszöntem, majd becsuktam előtte az ajtót.
Izgatottan futottam vissza a majdnem kész vacsoraasztalhoz. Édesapám kicsit
csodálkozva megkérdezte, hogy: ki volt az, kisfiam? Csak Vecsernyés bácsi hozta
a lószerszámot, volt a válaszom. Édesapa kicsit tűnődött és Jóska bátyámat
kérte meg, hogy szaladjon az öreg után és hozza vissza. De az öreg már nem volt
sehol. Szépen esett a hó és a nyoma sem látszott, hogy merre mehetett el.
Valószínűleg a szemben lévő „átjárósházon” mehetett keresztül, mert Jóska
bátyám nem találta, pedig kifutott utána mind a két irányban a sarokig. Apám
akkor nem oktatott ki, de néhány nap múlva elmentünk az öreghez - kóstolót
vinni a disznóvágásból -, s útközben megmagyarázta nekem, hogy miért kellett
hirtelenjében „disznóvágást” rendezni. Én adtam át az öregnek a kóstolót
röstelkedve. Ott álltam a műhelyét és lakását jelentő kicsiny szobácskában, s
örökre a lelkembe vésődött, hogy a magyar ember kicsit sem tolakszik, nem
gátlástalanul erőszakos, de még a szükségben sem szeret kérni, ám becsületesen
megdolgozik minden fillérért. Megbocsátó, ha megbántják, de nagyon büszke, ha
megsértik. Az öreg Vecsernyés megsimogatta fejemet, s azt mondta apámnak: nem
tudom én ezt viszonozni Bene úr. Nem vágok én disznót soha.
Alig tudta apám rábeszélni az öreget, hogy fogadja el
a hurkát-kolbászt tartalmazó kis csomagocskát. A sötétség feletti győzelem
többértelműsége ebben a ki epizódban is benne van.
De térjünk vissza a karácsonyi asztalunkhoz, amely a
hálaadás eszköze és a családunk hagyománytiszteletének az oltára is volt
egyben. Édesapám keresztet rajzolt a kenyérre de ezen az estén nem szegte meg.
A hagyományos ételek ezen az estén nem kívántak kenyeret. Az asztali áldást
követően először a karácsonyi „negyed-alma” került terítékre. Édesapám szegte
annyi részre az „aranyosvízbe” merített, legszebb almát, ahányan az asztal
körül álltak. A példabeszéd pedig, így szólt: ”Gyerekek!
Ha eltévedtek az életben, akkor csak gondoljatok arra a helyre, ahol megettétek
az utolsó karácsonyi „negyed-almát”, s meg is fogjátok találni a hazavezető, a
helyes utat.” Mennyi bölcsesség és paraszti egyszerűség van ebben a
mondatban.
A család összetartozása és a tisztesség - mint
értékrend - burkolt, de jól érthető, s a mindenséggel való szerves kapcsolat
megfogalmazása ez. A következő „fogás” egy gerezd mézes fokhagyma volt. Nekünk
– gyerekeknek – ismét egy érdekes és különleges rítus, amelynek valódi értelmét
csak felnőttként értettem meg. Akkor ezt így vezette be édesapám: „Ezt azért kell ennünk, hogy ne csípjen meg bennünket a
kígyó!” Ma a vírusok és biológiai fegyverek világában
különösen nagy jelentőségű azt tudnunk, hogy a magyarság évezredek óta erősíti
az immunrendszerét a méz és fokhagyma együttes fogyasztásával. Igen, ez
segíthet, hogy ne csípjen meg semmilyen gyártmányú kígyó, s ne higgyünk
semmilyen módon a pénz és a reklámok kígyóinak.
Úgy gondolok vissza ezekre a karácsony esti rítusokra,
mintha tegnap történt volna minden. Emlékszem, hogy minden családtag
kiválasztott egy diót a kosárból, s amikor megtörtük, a dió „egészségi”
állapota megmutatta részünkre, hogy milyen egészségesek leszünk a jövő
esztendőben. A nagybeteg édesanyámnak ilyenkor igyekeztünk a keze ügyébe
irányítani a legszebb és legegészségesebb diókat, hogy legyen hite a jövőben,
legyen egy jelzés számára, amely a mindig remélt gyógyulást szimbolizálja. Az
asztalra kerülő egyéb egészség és szerencsejósló gyümölcsök már csak a
főétkezés után következhettek.
Az étkező helyiség négy sarkába – a paraszti munkát
végtelenül tisztelő iparosemberként, de titokban -, búzaszemeket helyezett el
apám. Mielőtt a leves elfogyasztásához láttunk, édesanyám elmondta, hogy a
nagytányérunk mellé készített kicsi tálka arra szolgál, hogy minden ételből
tegyünk ki egy falatot a halott őseinknek. Egyet a közvetlen családi ősök
részére, s egyet a nagycsalád – a nemzeti ősök – részére. Ezzel jelezzük azt,
hogy karácsony estéjén gondolunk rájuk, együtt vagyunk velük és gondoskodunk is
róluk. Minden rítus egy és ugyanazon értékrend szerint volt tehát tálalva: az
ősi és a keresztény világ ötvözeteként.
A bablevest mákos guba követte és édesapám
sajáttermésű bora, amelyet soha nem fogok elfelejteni, mert annak valami
hihetetlenül egyedi volt az illata és aromája. A bor után a közös ima, s a
család egy felnőtt tagjának „felderítő” elvonulása következett annak érdekében,
hogy kiderítse megérkezett-e már a Jézuska? A gyönyörűen feldíszített fához
együtt sietett be a család. A Pásztorok, pásztorok örvendeznek, a Mennyből az
angyal és más karácsonyi dalok éneklése közben a csillagszórókat mindig Jóska
bátyám gyújtotta meg. A gyermeklélek persze azonnal nyitotta volna ki a
csomagokat, de tudtuk, hogy ahhoz is rítusok tartoznak, amelyeket már az
édesanyánk iktatott be a családi hagyományok sorába.
Amikor kigyönyörködte magát a fában és a saját
készítésű diós-cukros szaloncukor utánzatát is megkóstoltuk, akkor kért meg
engem – mint a család legfiatalabb tagját –, hogy egyenként bontogassam ki a
csomagokat. Istenem, hogy szerettem volna tudni: Vajon melyik rejti az én
kívánságaimat? Ám ez lehetetlen volt, mert néha egy egészen kicsi ajándék is
óriási dobozba volt csomagolva, hiszen édesanyám jól tudta: éppen a bontogatás
izgalma jelenti a legnagyobb élményt a gyermek számára. Ám az élmény mellett
ott volt az önfegyelem tanulása és erősítése is.
Csak a csomagbontáskor derült tehát ki, hogy azt az
ajándékot ki kapta. Akkoriban ugyanis, még nem a reklám keltette kívánságok
domináltak, hanem a praktikum, hogy éppen mire is volt szüksége a gyermeknek,
felnőttnek, s így nagyon sokszor "váratlanul ért" engem is a kapott
ajándék. Amikor már egyértelmű volt, hogy a kibontott ajándék kit illet,
akkor „ki kellett váltani” az ajándékot egy vers elmondásával, énekkel,
prózával, vagy valamilyen más produkcióval. A Jézuska - nagyon igazságosan -,
még a felnőtteket is erre inspirálta. Édesapám szépen énekelt, anyácskám
gyönyörű verseket mondott, s mi gyerekek követve ezt a mintát, már jó előre
készültünk is erre az ünnepi „megmérettetésre”! Ez volt a családi értékrend,
amely gondolkodóvá érlelt.
A mai
értékvesztett világ „toronyóra lánccal” típusú ajándékvásárlási őrülete felől
nézve, szegényes, csendes, de áhítattal és méltósággal volt teljes minden
gyermekkori karácsonyom. A csomagbontások közötti produkciók legalább olyan
fontosakká váltak, mint maguk - a többnyire igen szerény ajándékok. Mindig
nagyon boldogok voltunk és hihetetlenül örültünk minden apró vagy praktikus
ajándéknak. Én nem is emlékszem arra, hogy valaha elégedetlen lettem volna
bármely ajándékkal, amit, a nehéz munkát végző édesapám és az idegrendszeri
bénulásban szenvedő, nagybeteg édesanyám „lobbizott ki” a Jézuskától: nekem.
Az éjféli misére már ebben a boldog fáradtságban
érkeztünk, de "misevégző" harangozással befejeződött a napfordulás, a
születés szent időszaka, s részesei lettünk az elkövetkező esztendő áldásának, s az isteni
gondviselésnek. A lenn és fenn összekötését az ősi meséink „égig érő fái” vagy
az úgynevezett "mindenség tengelye" biztosította, s a kereszténység
ezt pótolta a közélet és a közjog területén a Szent Koronával. Amely egységes
alkotás, bár nem így tanítják még ma sem az iskolák nagy részében. A koronánk
is bizonyítja az ősi család és a magyar szentháromság erejét, hiszen a
legfelső ívén a Teremtő (Pantokrátor) trónol középen, aki rendet tesz a világ
látszólagos káoszában.
A koronánk elején (az élen) Jézus
mutatja az utat az igazság és az élet felé. S végül örök anyai háttérként, ott
szerepelt rajta hátul Jézus anyja - a Nagyboldogasszony -, aki a Habsburg
csalások eredményeként lekerült koronáról, hogy helyet adjon Dukász Mihály (?)
bizánci uralkodónak.
A sötétség lesz legyőzve akkor is,
ha megértik végre az emberek, hogy a keresztény ünnepek csaknem kivétel nélkül
azon ősi ünnepeink helyére kerültek, amelyeket a tudatlanságban szenvedő
hivatalos történettudomány pogány ünnepeknek szokott csúfolni, pedig a hon (vissza)
foglaláskori sírokban sem ritkaság az egyenlőszárú (szkíta) kereszt.
A téli napforduló és Jézus
születésének napja nekem, mindig a gyermekség, az otthon, az öröm és a békesség
napja volt. Az életet adó fény (Jézusi) megszületése mellett az önmagunk
legyőzésének szép ünnepe is ez, mert a sötétséget nem csak a világban, de
önmagunkban is le kell győznünk.
Ennek a győzelemnek a beteljesülését
kívánom, minden tisztességes, jóakaratú, magyar és nem magyar ember számára, mert
Tamási Áron óta tudhatjuk, hogy: „aki embernek hitvány, az magyarnak
alkalmatlan.”
A zárógondolat támogatására, Wass
Albert gyönyörű sorait idézem:
Karácsony készül, emberek!Szépek és tiszták legyetek!
Súroljátok föl lelketek,
csillogtassátok kedvetek,
legyetek újra gyermekek,
hogy emberek lehessetek!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése