2015. május 1., péntek

Tulajdonképp mit ünneplünk május 1-én ? - Az Új Világrend (részlet)


Májusi csillagsuttogás 2015 - Dallá vált fény





Hamarosan eljön az idő, mikor az ősök tudása aranyozza be a mindennapokat, a hősök írják az égre a történelmet, s a hősszerelmesek nemzik az elkövetkezendő nemzedéket. Egy dalt dúdolnak egyre-másra, úgy hallom, valami nagyon szépet.

............................

Az áprilisi növekvő tettrekészség és a még félig-meddig elvonulásra serkentő csillagenergiák után, mikoron találkozhattunk némi áldozathozatallal vegyített lélekemelő összegzéssel és kezdetsegítő újdonságokkal, a légkör felhagy a lángoló változékonysággal. A Bika már nem elégszik meg a gondolati ideák kiötlésével, hanem az anyagban akarja látni azt. Látni azt, hogy mennyire működőképes a 3 dimenziós valóságban, megélni, birtokolni akar, nem elkapkodni az életet, hanem megállni és örömöt lelni mindabban, ami szép és jó itt a Földön. A Vénusz analógiái (szépség, szerelem, termékenység, testi örömök) miatt érdemes élni ezen a bolygón, Ő őrzi a fény művészetét, a Bikában pedig az emberi hangot is felhasználja erre, a hangokból sző igazi tavaszi dallamot.

A Vénusz Bika Nap által megjelenő általános energiája mellett május másik főszereplője a Jupiter, aki igencsak aktív tevékenységet mutat ebben a hónapban. A Jupiter egy kiáradó energia, a kicsinyes dolgok nincsenek az ínyére, mindig nagyban gondolkodik és hosszútávon, és bőven ad elegendő tűzenergiát a virágnyíláshoz, minden szép dolog felnagyításához májusban.

Május kezdeti energiáihoz sokban hozzájárul a Jupiter, mivel áprilisról átívelvén látunk egy Jupiter-Nap kvadrátot erősödni, egy újra tevékeny Jupiter-Uránusz tűztrigont és egy nehezebben megfogható Jupiter-Merkúr mágikus kvintilt. A Jupiter már előre halad az Oroszlánban, fényüzenetben a Rák csillagkép elengedő karját érintve, lassacskán kiszabadulva abból a burokból, ahol volt ideje elmélkedni a jövőre vonatkozóan. Kezdjük útnak ereszteni mindazt, amit eddig tápláltunk és növesztettünk önmagunkban, mert már egyre kevésbé leszünk képesek bent tartani. Ha nem adjuk ki az önmagunk megvalósítására vonatkozó tudást és filozófiát, akkor meglehet, hogy ellenünk fordul, ahelyett, hogy hozzásegítene lényünk kiteljesedéséhez, önmagunk királlyá tételéhez, ahogy ez az Oroszlánban szokás.

A Nap kvadrátja a Bikából serkenti a tetterőt, hogy az elengedés és az új kezdetek fizikai szintű megvalósítását vegye célba. A Nap a Kos testénél látható ekkor a csillagos égen, amiben még mindig van egy csipet elvonulás és áldozattudat, de mindaz, amit ezzel a fényszöggel létrehozunk, nemcsak bennünket, hanem másokat is örömmel szolgál. A kvadrát mindig kiváló fényszög arra, hogy megtegyünk valamit, ami valamilyen szinten időhöz szabott. Arra időt szentelve anyagba öntsünk valami szépet (Bika Nap) és vele együtt a derűs bölcsességet (Oroszlán Jupiter).
Ha a Merkúr kvintiljét belevesszük, akkor ezekben a napokban ráérezhetünk a gyerekektől származó bölcsességekre is, megláthatjuk a spontán játékosság mögött húzódó életigazságokat és a létezés egyszerűségét, nem túlbonyolítva a dolgokat.
A Merkúr játékosságát jó időre kiteljesíti az a tény, hogy 1-jén az Ikrek zodiákusába lép az évkörön és egész májusban ott is marad, irányváltásának köszönhetően.
Az Ikrek Merkúrral már kezdődik egy nagyobb nyitás a külvilág felé, bár egyelőre információszerzés szintjén és a gondolati magok elvetésében. Elképzelhető, hogy hallunk vagy valamilyen módon tudomást szerzünk egy olyan dologról, amiben termékeny energiát látunk, aminek látjuk a jövőjét. Ez lehet akár egy szellemi tanítás is, ami biztonságot ad. Ennek oka, hogy a Merkúr a Bika csillagképben épp ekkor éri el a Plejádokat (Fiastyúkot), az istenek szerelmi fészkét. Kiemelt pont az égen, tehát figyeljünk a most elvetett gyarapodást célzó magokra!
A Merkúr és a Szaturnusz szembenállást képez, vagyis az Ikrek Merkúr szétszórtságát és felesleges csacsogását visszafogja a Szati komolysága, ami leginkább abban látszik, hogy a Szati épp a felesleges dolgok levágásán dolgozik és dolgozni is fog még hónapokig a Skorpió csillagkép ollóinál. A ’mit tartsunk meg és mit engedjünk el’ kérdése forog kockán és most jön el az idő mind a kettőt figyelembe venni, ugyanis az elengedéssel, a dolgok végleges levágásával válunk termékennyé szellemi szinten, hogy megszerezzük azon fontos dolgokat, amiket szeretnénk mostanság. Az Ikrek Merkúrhoz persze hozzátartozik a kitűnő kereskedelmi képesség.

Rejtett minőségek kerülnek megvilágításba a harmonizáló Nap-Neptunusz szextillel. A szextil egy igen érdekes fényszög, csodája abban rejlik, hogy nem azonosul egyik oldallal sem, hanem megpróbál a kettőből létrehozni egy harmadikat. A Halak Neptunusz egy olyan rejtett minőséget képvisel, amit nem lát a külvilág, mert nem látni kell, hanem érezni. Ezzel szemben a Nap kész megmutatni mindent, ami csak Tőle telik. Az élet mindig felhívja a figyelmet finomabb impulzusokkal, hogy az élet valódi élvezete nemcsak kívül keresendő, mert az a belső értékeink meghazudtolása lenne. A Vízöntő csillagainál bandukoló Neptunusz azt az üzenetet zúdítja ránk évek óta, hogy az intuíció és a láthatatlan mélységek tisztítása adja szabadságunkat a jövőnk tekintetében. Ebből következően valamely belső rejtett minőség megvilágításba kerül, ami elgondolkodtat mindnyájunkat kinek-kinek a saját képletének megfelelő életterületen.

Ugyancsak 1-jén kezdődik egy igen fajsúlyos és sokatmondó fényszög, nevezetesen a Nap és a Plútó emelő kapcsolata. Földies jegyekről van szó (Bak, Bika), vagyis az anyag és a test nagyon is érintett kettejük segítő táncában. A Naprendszer legbelső és a Naprendszer legkülső teremtő princípiuma találkozik, hogy az anyag világában érjünk el újabb látványos változást teljességre törekedve. Olyan inspirációban lesz részünk, mellyel úgy érezzük, hogy az életünk bizony halad a minőségi változás felé. A Plútónál a minőségi változás erősen javallott, mert ami a puszta mennyiségre épül, az nála lebontásra kerül, kíméletlenül. A megoldások keresésére helyeződik a hangsúly, és nagy eséllyel meg is fogunk látni egy olyan lehetőséget, ami biztos alapokkal segíti majd a matéria világát érintő, de a lelkünkre emelően kiható regenerációt.

Így indul a május, a csillagok suttogása szép dallamokat hint az égre, a világ legnagyobb és legfényesebb kottafüzetének lapjaira.

Május 4-én hajnalban Skorpió telihold.

5-től elkezd kirajzolódni egy mágikus kapcsolódás a Vénusz és az Uránusz között. Az írásos művészetekben, az újdonsült szerelmi tevékenységekben beavatásélmény nyílhat, ami az új kezdetek megértését hozhatja el. A Vénusz Az Orion csillagképet érinti ekkor, ami már önmagában is beavató csillagkép, innen indul az Eridánusz csillagfolyama is. Betekintést nyerhetünk abba, hogy mégis milyen érzés megszabadulni önnön lehúzó minőségeinktől, melyek folytonosan vissza-visszatérő akadályokat gördítenek elénk, hátráltatva a tiszta lappal való kezdetet és a harmóniát.
Egy kicsivel nagyobb falat az ugyanekkor létrejövő Szaturnusz-Merkúr teremtő fényszög, mely a mély lelki beszélgetéseken túl jóval több üzenetet hordozhat, mivel itt a megértés és a megértetés egyaránt jelen van. Igazi megértés csak akkor lehetséges, ha nincsen semmiféle ferdítás vagy ámítás a mondandónkban, az tiszta, nyílt és egyenes és lélektükröző. Ha nem tiszta szándékú, akkor nincs lépés az érzelmek felszabadítása felé, amivel tisztább jövőt teremthetünk, mert a Vízöntő csillagképben járó Neptunusz – mint azt érezzük jó ideje – minden megnyilvánulásával a nehéz érzelmi kötődésektől mentes életet hivatott előkészíteni. Röviden, olyan információk birtokába szeretnénk jutni, melyek segítenek megérteni minket mélyen érintő dolgokat és jelenségeket. Gondolatban szembesülhetünk mélyre temetett titkokkal, összefüggésekkel is, s ezekhez a megértés megintcsak kulcsfontosságú.



Május 6-án a Mars a soron következő égitest, aki szembenállásba kerül az öreg Szaturnusszal. Ezt a bolygóállást egy jól ismert szóval lehet jellemezni:erőkoncentráció. Amíg a Mars a Bikában tartózkodik, egy kicsit más képet fest a fényszög. A Mars 12-én ugyanis már átlép az Ikrekbe és emiatt már változnak az erőviszonyok minőségei. A Bikában tett útja során a biztonságra irányulnak az erők, s a Bika Mars amúgy is lassabb tempóját még inkább visszafogja a Szaturnusz. A Szaturnusz tudással és az átminősülésbe vetett hittel kitartóan vagdossa (Skorpió csillagkép) a fénytelen dolgainkat. Ezzel érdemes együttműködnie a marsikus energiáknak, arra irányulni, hogy lépésről lépésre törjünk ki a bizonytalanságból akarnok harcos módjára, de megfontoltan szerezzük meg vagy tartsuk meg a legfontosabb, biztonságot nyújtó, lényegi dolgokat.
12-én a Mars tovább folytatja hadjáratát az Ikrek jegyében, ahol már kezdeményezőbb viselkedést tulajdonít az emberi kapcsolatoknak. Így már abszolút a tudás és a kapcsolatépítés erőkoncentrációja következik. Mi az a tudás, ami biztonságot ad? Mi az a bölcsesség, mely termékeny erőket mozgat meg bennünk? (Mars a Plejádokkal áll együtt a jegyváltáskor) Hogyan érhetjük el, hogy a tudásunk tartós legyen? Mindamellett van egy nagyon szép és a mai világban egyáltalán nem elhanyagolható mondanivalója: A Szaturnusszal tudjuk kordában tartani, hogy milyen mennyiségben és minőségben engedjük az információkat beáramlani. A Vénusszal és a Merkúrral való szembenállására is ugyanúgy vonatkozik (A Vénusszal még áprilisban volt), a különbség csak a bolygók által képviselt analógiákban mutatkozik meg. Az érzéki örömökről és a testi szerelemről jöhettek olyan impulzusok kölünböző információs csatornákon keresztül, melyek számunkra határfeszegetőnek tűnhettek, mert nem méltóak az örök isteni minőségekhez. Ezek szűrése, majd vagdosása zajlott a Skorpió ollójánál hátráló Szati jóvoltából. A nem termékeny információk szűrése tovább folytatódik az erők szintjén, hogy az Ikrek Mars alacsonyabb szintű, ez esetben gondolatmérgező megnyilvánulásait (pl. durva beszéd) lehetőleg kikerüljük, bölcsen kijelölve határainkat. Fénytelen minőség nem tud dallá változni.

8-án a Vénusz átkerül a Rák zodiákusi jelébe, a lelki és családi harmónia megteremtése és élvezete adhat örömöket, s mivel a Rák eredet- és múltjelölő, karmikus kapcsolatok is életre kelhetnek az anyag világában.
Ez a Vénusz kezd egy emelő és kiegészülő fényszöget alkotni a Szatival, tehát lélekszinten a múlt szép pillanataiban érzékelhetjük a bölcsességet, az elmúlt dolgokban rejlő örömöket és azok fontosságát a jelenünkben. Egy kisebb nosztalgikus élményhez hasonlítanám.

A Jupiter és a Mars mágikus kvintil köteléke 10-től ugyancsak a tanulás és a megértés témakörét nyitja fel. Olyan üzenetek és tanítások, illetve olyan kommunikációs szituációk vannak porondon, melyek mögött megláthatjuk az elengedés hatalmas erejét és szellemi biztonságot nyújtó hatását.
Nagyon lelkizős napokat jelöl a Neptunusz-Vénusz trigon 12-től, két vizes jegyet kötve össze, a Rákot és a Halakot. Ilyen esetekben a mások iránt érzett empátia magasabb szintre emelődik, ám mélységeiben vizsgálva valamilyen felszabadító erő keletkezik a végetérés és a múlandóságra ítélt dolgok, kapcsolatok területén, akár családi vonatkozásban. Legfőképp a kapcsolatok elmélyülését, ebből következően azok szintemelkedését idézi elő. Nagyon belső átélés, az ilyet egy külső szemlélő nem láthatja.
13-án visszatér a Jupiter és a Plútó másodlagos fényszöge egy kis kihagyás után a Jupiter irányváltó mozgása miatt. Azt suttogják, hogy az életünket illendő királyi szintre emelni, irányítani a saját életünket a radikális változtatások és a bátor elhatározások segítségével, a ’lassan járj, tovább érsz’ elvét követve. Hatása hosszú hetekig érződni fog, mert mindkét bolygó lassú mozgású.
Jupiter-Merkúr szextil 13-tól: Egy rövid, gondolkodásra sarkalló fényszög. Még mindig élénk szellemi tevékenységekről beszélünk, kreatív tanulásról és egyéb kiteljesedést segítő ismeretszerzésről. Felmerülhet egy kisebb dilemma az Oroszlán ráérős hozzáállása és az Ikrek szorgalma között. A kettőből kell megalkotni egy harmadikat. Egyébként a Merkúr 9-án már együtt áll a Bika szemével, az Aldebarannal, ami megint egy kiemelt pont, a világ egyik oszlopa, ami az isteni minőségek meglátását teszi lehetővé kommunikációnkban.

15-én jön egy újabb fontosabb égi kapcsolódás, mert ekkortól már a Nap is szembe kerül a Szaturnusszal. A fénytelen minőségek levágásának utolsó nagy lélegzetvétele történik ebben a ciklusban. Általánosságban jobban jelen lehetünk önmagunknak, cselekedeteinknek, minden olyan dolognak, amivel azonosulni tudunk, és ezekben észrevenni a fénytelenséget. A Nap hamarosan eléri a Plejádok csillaghalmazt a Bikában, ezért is fokozott jelentőséggel bír az, hogy a tudatos Én termékeny fénymagokat vessen el ebben a tavaszi időszakban, a szeretet fénymagjait, koncentrált figyelmet szentelve annak, hogy az élettelen magokat kihagyjuk a sorból. Mindehhez a bennünk lévő tapasztalati bölcsességet kell felhasználni. Levágni azt, amiről már megtapasztaltuk, hogy nem működik.
Ha szembenállásokból még nem elég, akkor itt van a szintén 15-én kezdődő Plútó és Vénusz szemezése. Magas szinten partnerként működik együtt a két teremtő elv, tehát a Te, a Másik, emellett fontos lelki kapcsolódásaink segítségével tudunk mélyreható változásokat előidézni az életünkben. Szerelmi élményekben az egységérzet adhat olyan lelki indíttatást, hogy azt érezzük, bármire képesek vagyunk, semmi nem állhat a teljes regenerációnk útjába. A Vénusz és a Plútó fénykapcsolatainál mindig elsődleges üzenet a szenvedély.

Bika újhold 18-án.

Az előző hónapokban egy fajsúlyos üzenet bontakozott ki félelmeink legyőzésére, aminek aktualitása már lejárt, ám kisebb mértékben és rövidebb időszakokra mindig visszatér, ezúttal a Mars-Neptunusz kvadráttal. Az önlegyőzés a legmélyebb belső félelmekre irányul, de tettekben, nem csupán ábrándképekben. Ikrek Marsról beszélünk, így leginkább kezdeményezőkészségre irányul az önlegyőzés. Mindez május 20-tól aktuális.

21-én a Nap is az Ikrek levegős jegyébe lép, ezzel mozgékonyabb időszakba lépünk, sokkal intenzívebben keressük a külvilágban rejlő lehetőségeket és könnyebben elegyedünk csevegésbe akárkivel.

21-től a Vénusz-Uránusz materializáló fényszög adja többek közt a családi karmánk újabb tisztításának lehetőségét. Érezhetjük, hogy szabadulni szeretnénk valamitől és valami újba belekezdeni, amibe a halhatatlan, örök minőségek üzenetét visszük bele. (Vénusz az Ikrek Polluxánál, az isteni testvérnél látható.)Érintheti mindez a családban jelen lévő párkapcsolati mintákat, de bármi mást, amit a múltunkból eredően nem érzünk harmonikusnak, nem ad igazán lelki nyugalmat. Bármi legyen is az, ezzel a fényszöggel megtehetjük.
Szintén 21-től egy rövidebb Nap-Jupiter kvintil: Ebben is az elengedés bölcsessége tudatosulhat biztonságunkat elősegítvén.

A Merkúr 20-án fordul retrográdba, vagyis irányt vált. A Bika szarvainál fordul vissza, égi üzenetek lecsatlakoztatását erősíti fel, Tejút energiákat visz átgondolásra a kommunikációban, a személyközi eszmecserékben. Ezekben lesz most a szokásánál nagyobb feladat.

27-től kezdődően ismét rávilágítanak arra, hogy mitől félünk (Neptunusz-Nap kvadrát). Tudatosan cselekszünk azért, hogy nagyobb szabadságot éljünk meg és ezt a szabadságot ki is biztosítsuk magunknak.
És itt még nincs vége, mert a 27-én pontos Mars-Merkúr együttállásra is fényszöget vet a Neptunusz, impulzív szellemi tetterőt kölcsönözve mindehhez.

A hónap utolsó nagyobb dobása a Nap-Merkúr együttállás május 30-án a világos kommunikációért. Ilyenkor nem fogjuk rövidre a mondanivalónkat.
A Mars 23-án, a Nap 29-én látható a Bika szeménél, plusz-mínusz egy-két nap. Látjuk a Tejútat és felkészülünk a magasabb minőségek befogadására.
A Vénusz május végéig az Ikrek csillagképen halad át, ahol halandó és halhatatlan lényünk kerülhet harmóniába, a felettes énünk kezdi megmutatni magát.
Május nagy része a Bika zodiákusában és a Bika csillagképben telik, ahol érdemes odafigyelni az emberi hang teremtő erejére, mert a hangképzés Bika minőség. A Bika felett a hős Perszeusz menti ki a királylányt, olyan fényhozó és megszabadító energia, aki azzal bizonyítja be isteni eredetét, hogy küzdelmet vállal legbelül azért, hogy működtesse a benne dúló teremtő erőket, például az emberi hangot, mely képes rávilágítani az élet legnagyobb titkaira is egyben.

………………........

„Nem kell hősnek lenned,
Csak őrizd ezt a fényt,
Hogy dallá váljon benned,
És űzze el az éjt.”
(A hercegnő és a kobold c. mesefilm. 1991)


DELFINEK HAVI ÜZENETE

2015.

MÁJUS


Figyelj a belső bölcsességedre és bízz benne. Ne kérdőjelezd meg magadat.
Bízz abban az 
üzenetben, amit az angyaloktól kapsz. Figyelj az érzéseidre is. Állj ki magadért, ha szükséges.
Fókuszálj a pozitív dolgokra az életedben, így még több pozitív helyzetet fogsz bevonzani.
Adj hálát, hogy eljutottál már idáig, ahol most vagy. A hála érzése felemel az áldozat szerepből, és emlékezz arra, hogy milyen erős is vagy és mennyire szerethető. Az Univerzum a hálás embereknek még több ajándékot küld.  Készíts egy listát, amikért hálás lehetsz. Meditálj a hála érzésével, és figyeld meg az eredményt a testedben. Az imáid meghallgattattak és új lehetőségek érkezhetnek be az életedbe, amik pozitív módon hoznak változást. Vedd észre és öleld át a lehetőségeket; élvezd a tanulást és az új tapasztalatokat. Arany Krisztusi energia vesz most körül téged és a körülötted lévőket. Figyelj az ismétlődő jelekre, amik felbukkannak előtted!

Jásd-Szentkút

Feketéné Lendvay Katalin fotói


























Tremmel Lőrinc: Jásd-Szentkút

Római Katolikus Plébánia, Jásd, 1987/88


Jásd-Szentkút története
    Hazánk Iegrégibb ma is virágzó szent helye. Már a kora vaskortól áldozóhely a szomszédos földvár, ahol a kutak mellett áldozó őseink, a pogány magyarok is áldozatokkal esdették Istenük irgalmát. A keresztény Szentkút az 1845. évi kanonika vizitációs okmány szerint 600 évnél régibb. Az európai hírű tudós, Radó Polikárp Pásztor Lajos alapján, a Pozsony melletti Mária völgye, az óbudai Szűz Mária-templom mellett a jásdi Szűz Mária-kápolnát tartja a legrégibb és legjelentősebb középkori kegyhelynek, ahová őseink elzarándokoltak. Mivel a török korban majd minden elpusztult, nagyon kevés adat maradt fenn. A XIX. sz. végén azonban Vathy István hírlapíró feldolgozott egy helyi legendát a Szentkút keletkezéséről verses formában. Ennek rövid története: Péter remete (Jásdi Péter) vezekelt itt nagy bűnéért. A "hegyre" járt imádkozni, de a nagy szárazság kiszárítja a patakot ahonnan inni szokott. Egyik éjjel álmában Szűz Mária, karján a kis Jézussal megmondja hol ásson, ahol majd vízforrásra talál. Egész héten dolgozik, eredménytelenül, és szombaton, amikor kimerülve a kidobált földre ülve a rózsafüzért imádkozza, a rózsafüzér Mária-érme beleesik a kiásott gödörbe, ahol jó víz fakad föl, mely alatt fénylőn tündöklik az érmen Szűz Mária. Jásdi Péter jónak ízlelve a vizet felfut Tésre, hívja az embereket, hogy olthatják már szomjukat, de a csodát is elmondja. A kúthoz jövők között egy sánta is van, akinek a víztől meggyógyul a lába. Azóta jár ide béna és néma, a sok-sok Mária-tisztelő messze földről és ezután alakul ki Jásd község, Jásdi Péter nevéről Jásdnak nevezve.
A mai fülnek naivnak ható legenda roppant értékes adatokat őrzött meg, csak "le kell fordítani" mondanivalóját.
1. A "Jásdi" tulajdonnév mögött a jás-jaas-javas kifejezés húzódik meg: (Javas Péter). Ezt látszik erősíteni a helyismerettel rendelkező előtt, hogy a Javas Péter a hegyre ment minden nap imádkozni, a mai Szentkút melletti pogány áldozódombra.
2. A legendából kiérződik, hogy nem a "hegyen" mondott imádság, hanem Mária, karján a kis Jézussal segített.
3. A kút-víz Mária-Jézus jelzője.
4. A szentkút régebbi, mint Jásd község, mert a "remete" nem a közeli Jásdra futott egyenes úton, hanem fel a hegynek, Tésre. (Jásd 1164-ben alakult.) Tehát a kereszténységre való áttérés korában a Szűzanya felismerte, hogy a kút reá, a víz Jézusra emlékeztesse az embereket, s Jézus segít az Ő közbenjárására. A Szenkútnál a legújabb időkig nem kép vagy szobor, hanem a kút jelezte Mária, és a víz jelezte Jézus állott a tisztelet középpontjába. A nép a kútnál imádkozott, vizéből ivott, beteg tagját bedörzsölte vele.
A Szűz Anya a múlt században Lourdesban is Bernadett által forrást fakasztott, melynek vizét hittel használva, sok beteg meggyógyult, és ma is a világ sok helyén, a Mária előtt kedves jelkép használata, tisztelete, segítséget hoz. A török kor előtti idő kápolnájáról létezésén kívül semmit sem említenek a csekély számú iratok. A török kor utáni helyi írások is csak egy ismeretlen eredetű fakápolnáról tesznek említést, mely 1800-ban már összedőlés előtt állt, ezért megjavították. Az ide zarándokolók lelki gondozását 1164-ben alapított Szent György bencés apátság szerzetesei látták el 1543-ig; a török elől valószínűleg ekkor menekültek el. Milyen számú zarándok jött, azt nem tudjuk, de György apát 1495-ben végrendeletében jelentős összeget hagy a csatkai pálos kolostor tetőzetének megjavítására, lehetséges, hogy a zarándokok adományaival együtt ez is lehetővé tette, hogy a jásdi épületek fenntartásán túl máshol is segíteni tudtak.
A török kor és az azt követő évek nem kedveztek a jásdi fejlődésnek. A háborús állapotokat tetézte, hogy a földesúr protestáns lett, a bencések nem jöttek vissza, s Jásdot csak időnként keresi fel egy-egy ferences, majd 1729-ben a tíz falu számára alapított suri plébániáról kap lelkipásztori ellátást, mely természetszerűen igen kevés. 1780-tól van lelkipásztor Jásdon, aki eltávolíttatja a Szentkútnál élő remetét kuruzslás vádjával, pedig a nép, még a környékbeliek is, ragaszkodtak hozzá. Jásdi hagyomány szerint a remete Csatkára telepedett át, a suri plébánia egyik falujába, ahol a mai kegyhelyen talált forrásnál a hozzá ragaszkodókkal indítója lett az ottani Mária-tiszteletnek, melyet az ott történt imameghallgatások is igazoltak, és a későbbi remeték és lelkipásztorok összefogásával felvirágoztattak. A jásdi Szentkutat 1825-ben Klesovits Márton plébános átépítteti, a fakápolnát lebontva gróf Zichy István segítségével a mai kápolna megépül, melyet 1837. aug. 6-án szentelnek fel. 1934. szept. 12-én áldják meg a Faller Jenő bányamérnök által tervezett krétamészkő szószéket és a 3 m belső átmérőjű, 2,5 m mélységű betongyűrűvel és földfelszín felett 1 m terméskővel ciklopfaszerűen körülvett Szentkutat. A legjelentősebb építések Dr. Kögl Lénárd plébánossága alatt (1961-1980) történnek. A Szentkút vizét - biztosítván a zarándokok szük- ségletét is - Tés község ellátására igénybe veszik, de ennek fejébe az egyház tulajdonává telekkönyvezik a mai területet. Pénzügyi hozzájárulást és engedélyt kapott az egyházközség a mai bolgár mészkőből készült 6 m magas, modern stílusú Mária-szobor, az almádi mészkőből lévő szembemiséző oltár, szószék, keresztút elkészíttetésére. A terepet rendezték, fával beültették, körülvették kerítéssel és sövénnyel. A kápolna tetejének rézborítása 1985-ban készült. Jásdot évről évre ezrek és ezrek keresik fel, főleg szeptember 12-én Mária Neve és május 24-én Mária, keresztények segítése búcsúnapján. Évről évre újabb és újabb imameghallgatások jelzik, hogy a kegyelem helye, kegyhely Jásd, mert Jézus az aki a legtöbbet segíthet az emberen és Szűz Mária, az édesanyja közbenjárására nyerhetjük el leginkább irgalmát.
Jásd megközelíthető Várpalota-Zirc-Móron keresztül busszal, az országos kék túra turistajelzése mellett van.

Jásd története
A leletek bizonyítják, hogy már az ősember, majd a kelták és a rómaiak is laktak e területen. Ujlaki Lőrinc herceg 1164-ben Szt. György tiszteletére Jásdon bencés apátságot alapít. Sokkal későbbi életdátuma (1476-1524) miatt tévesnek gondolták mind az alapítás idejét, mind az alapító személyét. A legelső ismert oklevéli adat ui. 1256-ban említi a jásdi apátot. Ma már azonban a művészettörténészek a megmaradt kőleletekből 1176-1186-ra datálják a templom építését. Következtetéssel az alapító személyét is valószínűsíthetjük. Ujlaki Lőrinc a Csákok leszármazottja. Ismerünk egy Lőrinc nevű udvarispánt 1164-ből, aki tisztségét 1172-ben is viseli. A Csákok 1163 januárjában III. István király mellett fegyvert fognak, márciusban vereséget szenvednek, de júniusban győznek és 1164-ben a görög császárral kötött béke biztosítani látszik befolyásukat. A harcok és a győzelem a Szt. György tiszteletére való kolostoralapítást indokolja. Lőrinc 1174-ben Ausztriába menekül, s 1182-ben változnak úgy a körülmények, hogy hazajöhet és ekkor épülhet a templom is, vagy inkább befejezést nyer. Abból, hogy a művészettörténészek szerint a székesfehérvári bazilika kőfaragói dolgoztak itt, és innen mentek a pécsi székesegyház építésére, szintén arra kell következtetni, hogy az építtető nagyon befolyásos, a királyi udvarral szoros összeköttetésben lévő személy lehetett. Ez szintén valószínűsíti Csák Lőrinc udvarispán alapítóságát.
A templom a török korban a kolostorral együtt elpusztult köveit később a falu házai, és a környék építkezéseinél felhasználták. Néhány köve és szobra a tihanyi múzeumban látható. A helye valószínűleg vagy a mai templom, vagy az előtte álló kereszt területén volt. A templom körül középkori szokás szerint temető volt, 1960-ban dr. Rómer Flóris azt írja, hogy a kolostor falainak alapja látszik a paplakkal átellenben. 1779-ben a templomépítés ügyében kiszálló gyiróti plébános azt jelenti a püspöknek, hogy a jásdiak a falu közepén, ahol a régi templom állott, melynek romjai és alapjai még láthatóak, akarnak templomot építeni. A templomra a tihanyi múzeum kőtárában lévő maradványokon kívül még következtethetünk Lasius 1556-ban készült térképéről is, mely a helyiségeknél kis képpel jelzi a nevezetességeiket. Természetesen ezek az ábrák régebbiek felhasználásával készültek és nem pontosak, de mégis az egyetlen "kép" a kolostorról és templomról. A község újraéledése 1757-ben gróf Zichy István telepítésével indul, s 1764-ben fakápolna és 1792. december 22-én a jelenlegi templom hajója nagyságú templom elkészültének örvendtek. Az egykori bencés kolostor helyén annak megmaradt rumjain épült e templom, mely 1862-ben a faluval együtt leégett.
A mostani templom az előző falak felhasználásával 1865 - 66-ban épült a jelenlegi szentély és egy sekrestye hozzáadásával, és az eredeti falak magasításával. Ekkor került a templomba az a gyönyörű barokk Mária-szobor is, melyet a szószékkel szembeni oldalfalon látunk. A győri búcsúsok hozták; hársfából készült tölgyfa berakásokkal; korát 250 évre becsülik a szakemberek. A templom boltozatán lévő freskók a rózsafüzér titkait ábrázolják, az oldalfalakon a keresztút vászonra festett képe, a főoltár, Mária Világ Királynője, a két oldalán lévő evangelista képek, a templom minden képe Károly Gyula keszthelyi festőművész munkája. aki négy évig dolgozott itt és a Szentkút kápolnájában. A szószék Sugár Gyula faszobrász mesterműve a lourdesi szobrokkal és Szt. Józsefével együtt. A Jézus Szíve szobra Tirolban készítették. A lourdesi barlang alsó részén a régi, Árpád-kori templom köveiből láthatunk. A török kor után a falu a templom feletti részen kezdett települni és lassan terjedt lefelé. A legújabb időkben majd kétszeres területtel és szép új házakkal virágzik a község. Lakossága majd ezer főt ér el, katolikus vallásúak. A templomban általában hétköznap reggel 7-kor, vasárnap pedig reggel 8-kor és 10-kor van szentmise. Búcsúk alkalmával természetesen több szentmise van gyónási lehetőséggel.
IRODALOM

Mészáros Gy.: Bakony, Balatonfelvidék
Dr. Rómer Flóris: A Bakony.
Faller Jenő: Jásd község története.
Pásztor Lajos: Magyarország vallásos élete a jagellók korában.
Radó: Az egyházi év.
Vathy István: Mária-esték, Bp 1897.
Veszprém megye helytörténeti lexikona
Rupp Jakab: Magyarország helyrajzi története.
Magyarország régészeti topográfiája
Tihanyi Múzeum: A római és középkori kőtár katalógusa, 1976.
Magyarország történeti kronológiája,1983.

http://www.bucsujaras.hu/jasd/tortenet.htm




Veszprémi Rab Mária Kegyhely



Feketéné Lendvay Katalin fotói











A kegyhely eredetére vonatkozóan számos legenda létezik.
A leghitelesebbnek tetsző változat szerint egy bizonyos N. Mária nevű, ártatlanul elítélt rabnő, aki a rabkertészetben dolgozott, a forrásról hordta az ivóvizet kannákban rabtársainak. Ott, a természet csendjében gyakran imában fordult Szűzanyához hogy kiderüljön ártatlansága, és kiszabadulhasson. Róla kapta a forrás a Rab Mária nevet. A fiatal lány a legenda szerint barátnőjével és egy fiatalemberrel a Bakony sziklás hegyei között kirándult a Cuha mentén, mikor tragédia történt: a sziklára állva barátnője megcsúszott, s a mélybe zuhant, szörnyethalt. Bár N. Mária kezét mentőn nyújtotta a bajbajutott felé, nem sikerült megakadályoznia a tragédiát. A fiatalember, aki a szerencsétlenül járt leányba szerelmes volt, a barátnő mentő mozdulatát féltékenységből fakadó letaszításnak vélte, s a bíróságon N. Mária ellen vallott. Az ártatlanul elítélt leány „jó magaviseletű, szorgalmas, munkájában elmerülő, s a megpróbáltatás keserveit krisztusi példa szerint viselő rab volt” – olvasható az emlékezésekben. Könyörgése a forrásnál végül meghallgattatott, s hamarosan kiszabadult. Az első Mária-kegyszobrotezért – hálából az imameghallgatásért – a legenda szerint ő állíttatta a szent helyen, ahová ezután sokan elzarándokoltak, és buzgó imádságaikkal fordultak a Szűzanyához.
 

 A forrás története napjainkig

A Rab Mária forrás az 1920-as években egy fára feltűzött Mária képpel vált erdőmélyi áhitatos hellyé, ahová a veszprémi lakosság imádkozni, feltöltődni járt. Eredete egy ismeretlen rabnőhöz nyúlik vissza, aki a veszprémi várban raboskodott és a közeli rabkertészetben dolgozott. Munkája közben ehhez, akkoriban még csobogó forráshoz járt vizért. Ő helyezte el a Mária képet és titokban hozzá fohászkodott szabadulásáért. A legenda szerint imái meghallgatásra találtak és ártatlansága kiderült, a súlyos vád alól felmentették. Egy 1929-es újságcikk a Veszprémi Hirlapban közli, hogy akkoriban "idejárt egy úrnő imádkozni". A lakosság közül is egyre többen felfedezik a hely áhitatos lelkületét. Padok, térdeplők, utak, hidak, további kegyképek, szobrok és hálaadó táblácskák jelennek meg hirdetve, hogy mások imái is meghallgatást nyertek. A közeli Jutasi Altisztképző Intézet növendékei a kezdetektől támogatták, szépítgették a környéket, míg 1941 szeptember 8-án, Kisasszony napján vitéz Markóczy László parancsnok hivatalos szabadtéri misézőhellyé avatta. A világháború öt évében a Jutasi altisztképző intézet minden év Kisasszony napját ezen a helyen egy szabadtéri misével ünnepelte, melyen Veszprém város legfőbb világi és egyházi elöljárói is megjelentek. A katolikus plébániák a háború öt évében május 31-n, Hősök napján zarándoklatokat és ájtatosságokat szerveztek, melyeken ezer-kétezer hívő tölötte be Mária énekekkel az erdőmélyi völgyet. Veszprém iskolásainak kirándulóhelyévé is vált a gyönyörű völgy.

1945 után megpecsételődött a kegyhely sorsa. Míg a háború alatt csak a szobrok, táblák törtek össze, a háborút követő sötét időszakban a parkot tönkretették, a grottát lebontották, a forrást eltömték, az odavezető utakat eltorlaszolták, beépítették. Veszprém lakossága közben 17 ezer főről 65 ezer főre nőt, s a forrás léte feledésbe merült.

A forrás jelenlegi állapota
Napjainkban a "Rab Mária forrást pártoló társaság" karolta fel a kegyhely ügyét. A területet megtisztították, látogatásra alkalmassá tették. Felállítottak egy fakeresztet, az odavezető utakat is kitakarították. Teendő még sok maradt, hogy a kegyhely újra régi fényében tündököljön, de a folyamat megindult.

Frissítés
- 2010. május: elkészült a "patak" felett átívelő kis fahíd





Majd meglátják kedveskéim, Veszprém újra kegyhely lesz,
majd ha újra visszajön a Rab Mária.
Én 
voltam Nála - mesélte -, de a háború után szétrombolták,
tilos volt még a 
helyet is felkeresni, de majd ha nagy bajban leszünk, hazajön, újra eljön,kegyhely lesz még Veszprém." 

(dr. Szemes József atya, 1914 - 1997)


Rab Mária Kegyhely története.doc kattintással megnyitható.

Rabul ejtett a Rab Mária forrás 
 Pár évvel ezelőtt még hírét sem hallottam
a Rab Mária-forrásnak, pedig
Veszprémben születtem, itt jártam iskolákba,
és az egyetemi évek és pár év
kihagyásával itt éltem életemet. A Benedek-
hegyi kereszt körüli kört bejáró
Jutasi őrmester túra, amelyet az egyesületünkkel
immár ötödik éve rendezünk
minden májusban, s amely számomra
is Veszprém hagyományainak
felfedezését jelentette, most már szinte
helytörténeti kutatássá terebélyesedett
ki az életemben. Így a Veszprém
két háború közötti fejlődését meghozó
idetelepített Jutasi Altisztképző Intézet
történetét kutatva kerestük a forrás
helyét, de az ismerősök körében
senki sem tudott információt adni. Így
csak a térképek alapján megtaláltuk az
eldugott völgy mélyén megbúvó, lepusztított,
megcsonkított kegyhelyet
– és rácsodálkoztunk, hogy megőrizte
csendes méltóságát az elszemetesedett
erdő közepén. Nem túlzás: két őz
vezetett minket a völgybe, akiket később
még háromszor láttam elillanni a
forrás mellől. Legutoljára tavaly januárban
már csak egyikük tetemét találtam
meg a levezető úton…
Meglátogattam egyszer, kétszer,
többször – és rabul ejtett a Rab Máriaforrás.
Hiszem, hogy vannak helyek,
ahol összpontosul az ott kiszakadt sok
érzés, gondolat, imádság, amely kihat
az ott levőkre, segíti imádságát közelebb
vinni a Mindenhatóhoz, égi segítőnk,
a boldogságos Szűzanya által. Ez
a hely ilyen. Ahova az ember visszavágyik.
A keletkezéséről szóló legenda több
változata igazolja, hogy egészen új keletű,
az első világháború után alakult
ki, mégse tudunk róla közelebbit. Ki
volt a rabnő, mi volt konkrétan a csoda
– elmosódtak ezekben a történetekben.
De talán nem is az a lényeg,
az eredet, hanem a rárakódott igazgyöngy,
a későbbi fejlemények, amelyek
az alig 20 év alatt az erdő mélyi
áhítatos pihenőhelyet több ezer embert
befogadni képes nagyszabású misézőhellyé
alakították.
Nézzük a tényeket: 1945-ig 11 korabeli
cikket sikerült találni a Veszprémi
Hírlapban, amelyek részletes tudósításokat
közölnek a Rab Mária-forrás
melletti rendezvényekről. Az 1929-es
és az 1935-ös cikkek egy-egy kirándulás
keretében írják le a helyet.
A forrás első jelentős eseménye
az 1941-es felavatóünnepség volt: itt
avatták fel hivatalosan kegyhellyé a
Rab Máriát. A felújított, megszépített
kegyhelyre ezután egyre többen zarándokoltak
el egyénileg és csoportosan.
Az 1941-es felavatást követően
nagy tömegeket megmozgató közös
ájtatosságokat szerveztek a forrás
körül. 1941 és 1945 között Kisasszony
napi ünnepségeket is tartottak itt. Az
1943-as könyörgő körmenetet a hősök
napján, május utolsó vasárnapján, a
háború kellős közepén, a fronton harcoló
katonákért, a fogságba esett fiak
szabadulásáért tette meg Veszprém
város népe, és ezt mint hagyományt,
a következő évben, 1944-ben is, még
borúsabb kilátással, már begyógyíthatatlan
sebeket és veszteségeket szenvedve
is megtette.
1945 szeptemberében már nem létezett
a Jutasi Altisztképző Intézet, a
Németországba kitelepített iskola személyi
állománya áprilisban amerikai
hadifogságba került, maradék ingóságai
megsemmisültek. A Boldog Margit
egyházközség plébánosa, dr. Szemes
József vezetésével szeptember
9-én mégis megtartották a Kisasszony
napi ünnepséget szabadtéri szentmise
keretében.
A későbbi történések nem ismertek,
csak a végeredményt látjuk: a forrás
körüli műtárgyakat tönkretették:
kőfoglalat, grottaszobrokkal és hálaadó
táblákkal, fészer, murvás sétány
padokkal, lépcsőkkel, lourdes-i barlang,
kikövezett patakmeder hidakkal,
az 1943-ban városi adakozásból fölállított
nagy kőkereszt – mind-mind a
múlté, nyom nélkül megsemmisültek.
A forrás már nem bugyog – kiszáradt
vagy eltömődött, nem tudjuk.
A Rab Máriát azonban nem szabad
felednünk. És azt sem, ami ott történt.
A háborúban, a legnagyobb véráldozatok
idején Veszprém számára Rab
Mária szimbolizálta a mennyei segítséget,
amelyhez fordulhatott. Rab Máriánál
hódoltak a kemény, harcedzett
katonák Magyarország védelmezőjének
tiszteletére, Veszprém lakossága
ott könyörgött a fronton harcoló katonákért,
a fogságba esett férjekért, apákért,
fiakért, ott rótta le kegyeletét a
megmenekült lakosság.
Meggyőződésem, hogy a szent hely
még megmenthető és visszaállítható.
Ehhez a szerveződő lakossági mozgolódás
nem elég, és szükség lenne
az egyház erősítő pártolására. Egy kereszt,
egy rendezett park körülötte, kis
kőhíd, és a kegyhely máris alkalmas
lenne arra, hogy enyhet adjon a meggyötört
és megfáradt szíveknek.

Rácz Katalin

 Bővebb információt találhatnak a Kegyhelyről az alábbi elérhetőségen:


Enigmák - A földönkívüliek már a spájzban vannak! - 2015.04.29.