2020. július 16., csütörtök

A világ iskoláztatása (avagy a fehér ember utolsó terhe), 1.-2 rész

A bölcsesség helyett a tudásra helyeztük a hangsúlyt, most pedig a tudás helyett az információkra, ezek az információk pedig annyira részlegesek, hogy az ember tökéletlenné válik, képtelen az önellátásra, az önálló gondolkodásra.
Közel öt évvel ezelőtt feliratoztam ezt a videót, ami a szívemhez legközelebb áll. Mert itt nem csak a világ különböző kultúráinak felszámolásáról van szó, hanem rólunk is, hiszen központilag rendelkeznek velünk már kisgyerekként, és ahelyett, hogy a természetet a maga valóságában fedezhetnénk fel, a napfénytől és friss levegőtől elzárva, betonbörtönökben, szűk padokba „bilincselve” tanulunk róla, mint valami idegen dologról. Rólunk is van szó, mert ez a „kultúra” tanított meg bennünket arra, hogy a fogyasztás, a folytonos növekedés, a verseny mindennél fontosabb.
Létrehozásának idején a nyugati oktatás elsődleges célja az volt, hogy olyan, lefektetett specifikációknak megfelelő elemeket gyártson a gyerekekből, amelyeket az ipari gyártórendszerbe lehet beépíteni. Lényegében egy olyan gazdaságot alapozott meg, ami a keveseket szolgálta sokak kárára. Ezt a rendszert pedig az egész világra ki kellett terjeszteni, hogy a sokoldalú és színes kultúrák és nyelvek „kiirtásával” az emberek függővé váljanak a modern, központosított gazdaságtól. Elhitették velük, hogy a jövőt a fenntartható gazdaságon és spiritualitáson alapuló kultúra helyett a városi, fogyasztói „kultúra” jelenti.
„Az igazi szabadság akkor jő el, ha megszabadulunk a nyugati oktatás, a nyugati kultúra és a nyugati életmód uralmától.” Mahatma Gandhi
„Igazából kész csoda, hogy a modern oktatási módszerek még nem ölték ki teljesen az áldott kíváncsiságot és érdeklődést” Albert Einstein
„Az oktatás egy személy kötelező, erőszakos cselekedete egy másikkal szemben. A kultúra az emberek szabad kapcsolata. Az oktatás és a kultúra közötti különbség egyedül abban a kényszerben nyilvánul meg, aminek a gyakorlására az oktatás jogot formál. Az oktatás korlátok közé szorított kultúra. A kultúra szabad.” Lev Tolsztoj
„Iskoláink bizonyos értelemben gyárak, amelyekben a nyersanyagot, a gyermekeket, termékké kell formálni és alakítani.
A gyártásra való szakosodásokat a 20. század civilizációjának igényei diktálják, és az iskola feladata, hogy a lefektetett specifikációknak megfelelő tanulókat alakítson ki.” Ellwood P. Cubberly, Dean Stanford Neveléstudományi Egyetem 1898
„Álmunk az, hogy az emberek tökéletes engedékenységgel adják át magukat formázó kezünknek.” John D. Rockefeller Általános Oktatási Bizottság 1906
„Az iskola nagy célja jobban megvalósítható sötét, levegőtlen, rút helyeken. Uralni kell a fizikai testet, hogy felülkerekedhessünk a természet szépségén. Az iskolának ki kell fejlesztenie azt a képességet, hogy kivonjuk magunkat a külső világból.” William Torrey Harris USA oktatásügyi biztos 1889-1906
Eddig csak a youtube-on volt elérhető ez a videó, de most két részben itt, a facebookon is megtekinthető, ráadásul javított, könnyebben olvasható felirattal.


A világ iskoláztatása (avagy a fehér ember utolsó terhe), 2. rész
A bölcsesség helyett a tudásra helyeztük a hangsúlyt, most pedig a tudás helyett az információkra, ezek az információk pedig annyira részlegesek, hogy az ember tökéletlenné válik, képtelen az önellátásra, az önálló gondolkodásra.
Közel öt évvel ezelőtt feliratoztam ezt a videót, ami a szívemhez legközelebb áll. Mert itt nem csak a világ különböző kultúráinak felszámolásáról van szó, hanem rólunk is, hiszen központilag rendelkeznek velünk már kisgyerekként, és ahelyett, hogy a természetet a maga valóságában fedezhetnénk fel, a napfénytől és friss levegőtől elzárva, betonbörtönökben, szűk padokba „bilincselve” tanulunk róla, mint valami idegen dologról. Rólunk is van szó, mert ez a „kultúra” tanított meg bennünket arra, hogy a fogyasztás, a folytonos növekedés, a verseny mindennél fontosabb.
Létrehozásának idején a nyugati oktatás elsődleges célja az volt, hogy olyan, lefektetett specifikációknak megfelelő elemeket gyártson a gyerekekből, amelyeket az ipari gyártórendszerbe lehet beépíteni. Lényegében egy olyan gazdaságot alapozott meg, ami a keveseket szolgálta sokak kárára. Ezt a rendszert pedig az egész világra ki kellett terjeszteni, hogy a sokoldalú és színes kultúrák és nyelvek „kiirtásával” az emberek függővé váljanak a modern, központosított gazdaságtól. Elhitették velük, hogy a jövőt a fenntartható gazdaságon és spiritualitáson alapuló kultúra helyett a városi, fogyasztói „kultúra” jelenti.
„Az igazi szabadság akkor jő el, ha megszabadulunk a nyugati oktatás, a nyugati kultúra és a nyugati életmód uralmától.” Mahatma Gandhi
„Igazából kész csoda, hogy a modern oktatási módszerek még nem ölték ki teljesen az áldott kíváncsiságot és érdeklődést” Albert Einstein
„Az oktatás egy személy kötelező, erőszakos cselekedete egy másikkal szemben. A kultúra az emberek szabad kapcsolata. Az oktatás és a kultúra közötti különbség egyedül abban a kényszerben nyilvánul meg, aminek a gyakorlására az oktatás jogot formál. Az oktatás korlátok közé szorított kultúra. A kultúra szabad.” Lev Tolsztoj
„Iskoláink bizonyos értelemben gyárak, amelyekben a nyersanyagot, a gyermekeket, termékké kell formálni és alakítani. A gyártásra való szakosodásokat a 20. század civilizációjának igényei diktálják, és az iskola feladata, hogy a lefektetett specifikációknak megfelelő tanulókat alakítson ki.” Ellwood P. Cubberly, Dean Stanford Neveléstudományi Egyetem 1898
„Álmunk az, hogy az emberek tökéletes engedékenységgel adják át magukat formázó kezünknek.” John D. Rockefeller Általános Oktatási Bizottság 1906
„Az iskola nagy célja jobban megvalósítható sötét, levegőtlen, rút helyeken. Uralni kell a fizikai testet, hogy felülkerekedhessünk a természet szépségén. Az iskolának ki kell fejlesztenie azt a képességet, hogy kivonjuk magunkat a külső világból.” William Torrey Harris USA oktatásügyi biztos 1889-1906
Eddig csak a youtube-on volt elérhető ez a videó, de most két részben itt, a facebookon is megtekinthető, ráadásul javított, könnyebben olvasható felirattal.

https://www.facebook.com/sevaster1/videos/364911267549248/UzpfSTExNjg5MDI1MTY6MTAyMTc1NjI1Mzc1MTMxNTE/?source=bookmark

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése